KWSP

Pengeluaran KWSP Secara Bersasar Sahaja

Semua tahu sehingga hari ini, sebilangan pencarum KWSP masih berharap akan adanya pengeluaran KWSP seperti yang dibenarkan pada tahun-tahun lepas. i-Lestari, i-Sinar, i-Citra dan Pengeluaran Khas 2023 merupakan pengeluaran KWSP yang dibenarkan pada musim pandemik.

PENGELUARAN KWSP SECARA BERSASAR SAHAJA

Sedia maklum disebabkan pengeluaran khas yang dibenarkan, jumlah baki simpanan KWSP pencarum makin berkurang.

Walaubagaimanapun, disebabkan kegawatan ekonomi para pencarum berharap agar Pengeluaran KWSP dibenarkan secara bersasar sahaja iaitu terbuka kepada yang mempunyai simpanan yang kerajaan rasa mencukupi.

RAKYAT TERUS MERAYU

Melalui Presiden Pertubuhan Gagasan Inovasi Rakyat Malaysia (PGIRM), Azmi Mohd Tahir antara individu yang sentiasa lantang memperjuangkan hak KWSP ini.

Mengenai isu Pengeluaran KWSP 2023, beliau berharap agar pengeluaran wang KWSP dapat dilaksanakan oleh Perdana Menteri.

Menurut beliau, sekiranya pihak kerajaan meluluskannya, ia sekali gus membantu kerajaan dengan tidak perlu memperuntukkan sejumlah bantuan yang besar kepada rakyat.

Beliau turut menyambut baik keprihatinan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sentiasa memikirkan nasib dan masa depan rakyat yang kian tidak menentu akibat kos sara hidup yang meningkat.

PENGELUARAN KWSP RM 10,000

Terdapat juga pihak yang mengharapkan Pengeluaran KWSP RM 10,000. Contohnya, Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan) menggesa Kerajaan Pusat untuk membenarkan Pengeluaran Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) maksimum RM 10,000 atau 50 peratus kepada pencarum yang mempunyai wang simpanan kurang daripada jumlah tersebut.

Naib Presiden parti tersebut berkata pengeluaran KWSP itu serba sedikit dapat membantu meringankan beban rakyat.

RESPON PERDANA MENTERI

Datuk Seri Anwar Ibrahim menjelaskan kerajaan perlu mempertimbangkan nasib dan masa depan pencarum sebelum membenarkan pengeluaran simpanan KWSP.

Beliau berkata adalah lebih baik kerajaan mencari jalan dan kaedah lain yang lebih berkesan dalam membantu rakyat yang terjejas akibat kehilangan pekerjaan.

Related Articles

89 Comments

  1. Says berharap kerajaan dpt meluluskan pengeluaran khas ini,kerana bukan semua B40 dpt bantuan STR,sekurangNya dpt jgk menyelesaikan hutang dan untuk kelangsungan hidup sementara dpt kerja

  2. Saya sbg rakyat yg pernah mencarum berharap sangat2 spy kerajaan meluluskan kerana skrg sy tngah membina rumah sdri dan terbengkalai kerana kekurangan modal, dngan pengeluaran kwsp kali ini sy blh dpt siapkan rmh sdri dan x perlu sewa lg

  3. Kami sgt² memerlukan pengeluar kwsp bersasar untuk kelangsungan hidup..memandangkan kos Sara hidup skrg ni sgt meruncing…
    *Opr naik 3 Kali
    * Gaji naik rm70
    *Interest bank makin meningkat..
    Harapan kami tinggi sekiranya PM10 dpt meluluskan..we love u PM

  4. Kerajaan tak perlu nak pertimbangan, lulus kan ja pengeluaran KWSP yang penting masa sekarang ni rakyat nak keluar kan KWSP bagi meringankan beban hutang tertunggak dengan kos sara hidup semakin tinggi…

  5. Saya pun mahu juga sebab kerja gard ni ganti ganti saja saya cacat sapa mahu

  6. Selalu mempersoalkan nasib masa depan rakyat setelah pencen nanti,bagaimana pula dengan kesusahan rakyat di masa sekarang?Apa salahnya rakyat guna duit sendiri?Mana tahu umur tak panjang dan tak sempat merasa duit pencen.Harap kerajaan dapat pertimbangkan sewajarnya permintaan rakyat.
    Kasihankan rakyat sampai kena merayu untuk dapat kan duit sendiri…

  7. Saya berharap agar pihak kerajaan meluluskan pengeluaran KWSP bagi meringankan beban kami yang sudah lama tidak dapat pekerjan yang stabil buat masa ini selepas Kami hilang pekerjan semasa musim pandemik, berharap kerajaan dapat meluluskan pengeluaran KWSP

  8. Saya nak makan pun susah sampai mintak beras dengan mak mertua bantuan kerajaan tak lulus dah buat rayuan pun tak lulus

  9. Benarkan je la kwsp bersasar tuu….. Aku nk guna duit aku jee, yg Liat sgt nk luluskan tu kenapa? Yg tinggal sikit duit kwsp tu, toksah la bg klau ko ckp utk masa tua, bg la org yg ada duit byk dlm simpanan kwsp kuar duit diorg…..

  10. Rayuan saya ialah memperlukan rm 10000 tu duit sendiri, sekarang pakai bayaran hutang Akpk balance ,sekarang dah kena buang kerja syarikat dah tutup sebab bankrap jadi saya nak bayar hutang tak ada duit cuma boleh pakai duit kwsp dulu , bagi tanpa sebab , sekian terima kasih

  11. Jalan yang sesuai untuk rakyat menyelesaikan masalah kewangan dan kelangsungan hidup..pengeluaran kwsp besrsasar sahaja..tak membebankan kerajaan..sebab wang itu pencarum sendiri..yang punya bukan kerajaan. Kalau pencarum tak mencarum macam mana kerajaan menyelesaikan masalh rakyat..kalau harap bantuan kerajaan .sekadar rm300 dam rm100.. tak mencukupi. Bayar hutang sana sini gaji skadar rm3000 tak mencukupi. Itu sebab kami yang mencarum minta pertolongan pengeluaran kwsp bersasar..agar dapat menampung beban dan tungak hutang yang masih belum di langsaikan..

  12. Bukan masalah masa depan….
    Masalahnya Loan pinjaman rumah tertunggak tak boleh nak bayar….
    Nak fikir kaji masa depan…?
    Kalau hari ini dah susah nak mampuih….
    Nak kaji masa depan kah….
    Jika tiada hari ini….
    Tidak akan ada masa depan…
    Duit kwsp itu duit pencarum sendiri yg nak sekat itu apa hal….
    Hari ini perlu hidup…
    Bukan nak tunggu masa depan…
    Kenapa nak sekat duit pencarum sendiri …
    Duit KWSP itu di jadikan duit BON KERAJAAN kah ….
    Pergunakan duit pencarum but pelaburan…..

  13. Sa harap pm dapat memprtimbangkan pngluaran ini,kerana sblum mengundi pru 15 dulu kwsp ini la yg jafi pertaruhan,siapa menang msti tolong rakyat kc keluar ini jadi pm masti mau ingat ya masa akan dtng rakyat msti ingat ini

  14. Berharap sngt PM dapat memberi kebenaran utk pngluaran kwsp kali terakhir bagi memudahkn rakyat utk melunaskan tunggakkn yg mash bersisa akibat pandemik selama 3 tahun yg mengakibatkn keseluruhan rakyat terkesan dgn kejatuhan ekonomi…

  15. Rayuan dari rakyat kepada kerajaan agar di segera kan secepat nya untuk rakyat yang ingin kemaskini, agar kami rakyat mendapat kan bantuan STR , sebab dari fasa 2 tahun 2022 Kimi rakyat sangat2 kecewa

  16. Tolonggghlahhhh……..luluskan pengeluaran khas yang last …
    Nak mati dah niii…banyak hutang..

  17. Saya…sangat memerlukan kan pengeluaran ini UTK melangsai kan sebahagian daripada hutang…dan menanggung kos sara hidup yang semakin meningkat..serta..UTK membuat perniagaan secara kecil-kecilan…

  18. Sya bhrap KWSP dpt klr sblm raya .tahun ni naik sklh skli dgn raya .banyak pakai duit

  19. Nak keluar duet sendiri PON susah,,,, kenapa,,KWSP takut tak cukup duet k nak pusing nak buat bisnis k?sebab selama ni PON KWSP pakai duet pencarum juga buat bisnis kan,,,main saham, dan MCM2 lagi bisnis,,,,

  20. Sangat di perlukan sebab banyak yang berhutang dangan bank tertunggak atas interest rate dah naik bulan ke bulan, sewa rumah, hutang kereta bill api air..barang keperluan rumah pun naik..

  21. Pengeluaran² yg sebelumnya untuk pencarum menguruskan kehidupan semasa pandemik. Manakala pengeluaran yg diminta sekarang ialah pengeluaran untuk membina semula kehidupan selepas pandemik.

  22. Berikanlah pengeluar Khas I-Sinar KWSP kepada pencarum bagi kelangsungan hidup masa kini dengan cabaran perbelanjaan masa kini. Bukan utk pengeluaran keseluruhan akaun simpanan. Berikan mengikut jumlah tertentu pada pemegang akaun masing² mengikut kadar simpanan mereka. Dgn jumlah paling banyak 10K.

  23. Saya memohon kerajaa tolong luluskan pengeluaran kwsp demi untuk meringankan bebanan hidup kami sekeluarga di sebabkan ekonomi serta saya sendiri sudah lama mengambil cuti sakit sebab mengalami penyakit kencing manis dan telah buat pembedahan potong 2 jari kaki kanan,,sudah 11 bulan mc baru sembuh 80% sekarang dan baru berhidmat bekerja selama 4hari dalam seminggu ,,oleh demikian pendapatan sya masih lg belum stabil untuk menanggung bebanan yg ada,,anak masih ada 2 orang bersekolah ,,kerja hanya sebagai pengawal keselamatan sahaja,,Saya merayu sangat2 pada kerajaan negeri ,bantu lah kami sebagai rakyat malaysia yang susah dan keperitan hidup begini,,saya berharap perdana mentari mengambil ikhtibar serta prihatin pada kami ,,sekian terima kasih,,,

  24. Harus juga di keluar kan walau pun sedikit
    Kerana berapa bulan sudah orang tak kerja mau kerja tak ada tempat kerja sekarang, jadi nak minta duit sama siapa, jadi beri lah peluang untuk kami guna duit kwsp untuk membuat model untuk permulaan kami cari duit balik, kami harap kerajaan boleh mempertimbangkan permohonan kami, terima kasih

  25. Saya harap Pm meluluskan KWSP, sebab ya berguna untuk saya dalam masa ini dan sudah lah saya di Bung kerja oleh syk trac-wheels.sudah berapa bulan tidak berkerja nak cari kerja bukanya senang lagi pun umur sudah 50an.

  26. Setuju pengeluaran KWSP secara bersasar. Sekurang- kurangnya dapat meringankan beban kos sara hidup. Kos perbelanjaan anak sekolah dan universiti.

  27. Saya dengan sukacita nya ingin kan pengeluaran KWSP saya.sebab sekarang saya terkena sakit kronik dan belum mampu bekerja UTK meneruskan kehidupan saya sekeluarga

  28. Kami merayu agar kerajaan meluluskan pengeluaran KWSP demi kelangsungan hidup. Saya salah seorang yang kena buang kerja kerana ekonomi negara terjejas ketika covid19. Banyak hutang saya tertunggak kerana saya tidaj bekerja. Dengan adanya pengeluaran KWSP ini akan mampu untuk membayar tunggakkan hutang saya di Bank.

  29. Harap pihak kerajaan membantu rakyat untuk mengeluarkan wang simpanan kwsp agar kami dapat membayar hutang²..tidak kira lah akuan1 or akuan 2.. terima kasih

  30. Berikan je rakyat tengah susah barang semua naik harga!duit kepada bujang hanya rm100 je ingat yg bujang semua hidup senang ke?kerajaan apa cam ni,elok bujang jangan undi siapa pun!bagi je duit kwsp keluar bukan duit hasil peluh kerajaan pun?

  31. Kami cume mintk kswp 2.0 di kluar kan kerana kami sgt memerlukannye…kalau nk tggu kerajaan tolong berapa lame plk kami nk tggu dn berapa bnyk kerajaan nk salur pertolongan kepada smua masyarkt di malaysia nie yg sedang dlm kesusahan??

  32. Tlg Bagi Rakyat Keluar KWSP ada yg boleh settle hutang2 yg pending….banyak stress duit gaji tak cukup utk sebulan Sara hidup

  33. Mohon sangat Dato Seri Anwar benarkan pengeluaran kwsp. Saya tertekan dengan kos sekarang memandangkan saya surirumah dan gaji suami hanya RM1200 sebulan. Baki kwsp saya masih ada lagi RM70k. Kasihanilah kami PM.

    1. Bgi segelintir orng mungkin mempunyai simpanan yng bnyak dn mencukupi d bank” dorang…tpi bgi yng kurang dn lansung x ada simpanan wlau pun sikit d bank bagai mna nasib dorang?…sdh gaji hbis bayar utang kedai dn barang” dapur..itu belum tentu lunas semua nya .. pertengahan bulan kena juga ambil barang utang sana utang sini…kmi harap kwsp besasar dpat di lulus kn msa terdekat ini…itu pilihan individu masing” nk ksih kluar tau pn x … 🤲🤲

  34. I think this post makes sense and really helps me, so far I’m still confused, after reading the posts on this website I understand.

  35. This is really interesting, You’re a very skilled blogger. I’ve joined your feed and look forward to seeking more of your magnificent post. Also, I’ve shared your site in my social networks!

  36. This is really interesting, You’re a very skilled blogger. I’ve joined your feed and look forward to seeking more of your magnificent post. Also, I’ve shared your site in my social networks!

  37. You’re so awesome! I don’t believe I have read a single thing like that before. So great to find someone with some original thoughts on this topic. Really.. thank you for starting this up. This website is something that is needed on the internet, someone with a little originality!

  38. Hi there to all, for the reason that I am genuinely keen of reading this website’s post to be updated on a regular basis. It carries pleasant stuff.

  39. You’re so awesome! I don’t believe I have read a single thing like that before. So great to find someone with some original thoughts on this topic. Really.. thank you for starting this up. This website is something that is needed on the internet, someone with a little originality!

  40. Try to slowly read the articles on this website, don’t just comment, I think the posts on this page are very helpful, because I understand the intent of the author of this article.

  41. This is really interesting, You’re a very skilled blogger. I’ve joined your feed and look forward to seeking more of your magnificent post. Also, I’ve shared your site in my social networks!

  42. For the reason that the admin of this site is working, no uncertainty very quickly it will be renowned, due to its quality contents.

  43. I’m often to blogging and i really appreciate your content. The article has actually peaks my interest. I’m going to bookmark your web site and maintain checking for brand spanking new information.

  44. This is really interesting, You’re a very skilled blogger. I’ve joined your feed and look forward to seeking more of your magnificent post. Also, I’ve shared your site in my social networks!

  45. naturally like your web site however you need to take a look at the spelling on several of your posts. A number of them are rife with spelling problems and I find it very bothersome to tell the truth on the other hand I will surely come again again.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button